geschiedenis

 

Geschiedenis van de CF3F Homburg

 

Begin van de Epos

In een schilderachtige hoek van de 3 grenzen bij Aken, probeert een enthousiaste Spoorwegvriend het station Homburg (Plombiéres) in een spoorwegmuseum te veranderen.

De nostalgie liefhebber bezit reeds sinds 1986 het hoofdgebouw, hetgeen hij van de SNCB verworven heeft.

Walter Ley, de koper, gaat niet zuinig om met zijn privé-middelen. Hij vernieuwd de infrastructuur van Lijn 38, die in een Ravel veranderd moet worden. Daarbij wordt hij door daadkrachtig gepensioneerd spoorwegpersoneel ondersteund. Die hun hele kennis in deze zaak steken. Zij ondervinden sympathie van de regionale overheden. Die een storm aan toerisme hopen te krijgen.

In het jaar 1997 neemt de hele aangelegenheid met Walter Ley vorm aan. Na de spoorweg wordt ook het mooie station Homburg weer stijlvol gerenoveerd. Gelijktijdig, wordt de oude Marquise weer origineel nagebouwd. Deze was in het jaar 1914 in de eerste wereldoorlog vernietigt worden.

Helaas werd de samenwerking door het eigenzinnige gedrag van de Belgische SNCB, de gemeente en de spoorweggemeenschap tot drama van Dhr. Ley. Het kwam tot een proces, waardoor Dhr. Ley plotseling zonder middelen was. Zijn langdurig gekoesterde droom werd daardoor vernietigd.

 

De lijn bij Homburg is reeds verzadigd. Op de wandelroute lijn 38 zijn 40 oude wagons, die zich accumuleren (ophopen). En op station Montzen zijn honderd verschillende personenwagons van de SNCB, Onderdelen, enzovoorts….. (inclusief een motorwagen) ondergebracht.

Heden heeft de plaats alles van het uiterlijk van een spoorwegbegraafplaats. De chaos is een droevige realiteit, het is spookachtig met z’n roestige resten, onsamenhangend, wagons en locomotieven verrotten midden in deze prachtige natuur.

Vanaf 2012 de grote verandering.

In het jaar 2012 kwam Dhr. Jean Marie Cormann erbij om het geweldige idee te redden, nadat meerdere andere het project hadden opgegeven. Hij hield zich intensief met de aangelegenheid bezig, en dacht erover na hoe het project dat voor toeristen en inheemse aangeboden zou moeten worden, gered kon worden.

Hij besloot om nieuwe wegen te bewandelen, om het project door verbetering van de inventaris ter plekke, te verzekeren om de sanering en sloop om middelen vrij te krijgen. Om het maximum te kunnen redden en te renoveren, zijn dringend 250.000 euro nodig. Aansluitend kocht hij een twee-weg graafmachine om de werkzaamheden aan het spoor te kunnen beginnen.

Een oplossing word verhandelt met de MET (Ravel), om zowel het spoor en Ravel naast elkaar te laten leven. Al in Maart 2014 kocht hij een locomotief, een reeks wagons worden kompleet vernieuwd. Andere zullen enkel nieuw geverfd worden. Oude signalen moeten komen, zoals in de tijd van de stoomtreinen.

Het doel is, het station Homburg een karakter te geven, zoals de schilderijen van schilder Paul Delvaux.

De Asbl in partnerschap met de PFT en EFG Walheim, hopen binnenkort weer treinen voor toeristen te kunnen rijden. In de planning staat, dat in de weekeinden in het seizoen, extra treinen worden ingezet.

Deze zullen de beiden grootste Ravels van Belgie (L38 en Vennbahn) verbinden.

Toeristen kunnen dan van Homburg of Raeren uit, van het ene station naar het andere pendelen. Genieten van de prachtige omgeving, en hun fietsen worden natuurlijk in de bagagewagen meegenomen.

Nouvelles et événements

Événement, Presse, News

plus d’informations

Hubertusweg 13B, B-4730 Raeren

0032 . 488 . 82 . 48 . 55

Coordonnées

0032 . 486. 12 . 62 . 12

© Copyright. All Rights Reserved.